Comprar/intercanviar és un fet humà que ens acompanya constantment. Durant més de 2000 anys no hi ha hagut canvis sobre la base de la compra, l’oferta i la demanda. En l’últim segle, la producció en sèrie, la millora de l’economia, l’hegemonia del capitalisme, ha fet que totes les empreses i comerços hagin buscat l’estratègia per vendre més i millor.

Des de fa una 10 anys vam incorporar l’smartphone a les nostres vides. La incorporació d’aquest i la proliferació de plataformes digitals ha fet que apareguessin noves formes de comprar. A tall d’exemple, el comerç electrònic a l’Estat espanyol es va incrementar un 26% durant el 2017 i va superar per primera vegada la barrera dels 30.000 milions d’euros, segons un estudi de la CNMC (Comissió Nacional dels Mercats i la Competència). Això ha suposat un cop important pel comerç de proximitat, que configura un dels principals sectors econòmics del país, ocupant a 328.400 catalans, amb dades de l’Observatori del Treball i Model Productiu. Després de sobreviure a grans superfícies i a la crisi econòmica, ara el repte del comerç al detall és plantar cara a les grans plataformes de comerç digital. El creixement tan espectacular es deu al fet que va aterrar Amazon i és el que ha potenciat tot el comerç electrònic, ha arrasat. El motiu principal és la seva «innovació constant» per facilitar la vida al client: El consumidor busca comoditat, estalviar temps i tenir les coses de la manera més immediata possible.

La principal  competència dels comerços de proximitat no són els altres comerços de proximitat, sinó el competidor digital. Qui pugi més aviat al vaixell del comerç electrònic, de les xarxes socials, i ho faci innovant i millorant constantment és qui se’n salvarà. És el llema del Sun Tzu “L’art de la Guerra”, llibre que es va posar de moda fa uns anys, “Si no pots amb el teu enemic, uneix-te a ell.”

Hi ha iniciatives encaminades a enfortir el vessant digital de les botigues al detall i, sovint, són projectes d’associacions comercials que sumen esforços. Per exemple, a Terrassa, on fa temps que el Mercat de la Independència utilitza internet per portar les comandes a domicili, o els recentment inaugurats marketplace de La Sènia, La Ràpita i Deltebre. Són mesures per protegir, i clarament per impulsar el comerç local.

Després de visitar, escoltar i analitzar amb experts tot el sector, o grans professors com el Xavier Marcet i el Gay de Liebana, també després d’escoltar als botiguers, sabem que una de les propostes més agosarada i necessària per al nostre comerç, impulsada des d’institucions i cambres de comerç, ha de ser la creació d’espais de compra i distribució que puguin complir les 4Es (Experiència – Experience, Intercanvi – Exchange, Omnicanal – Everywhere, Evangelitzar – Engagement).

El meu equip i jo, proposem, donant una altra volta, la creació d’un marketplace social on estiguin totes les botigues de les nostra ciutat, amb tots els seus productes actualitzats, amb la possibilitat de fer diferents tipus de promocions, que facin campanyes de promoció per qualsevol canal de comunicació i on els compradors estiguin “enganxats” per la facilitat d’ús i el bon servei.  A més, li afegim la possibilitat que el transport local, sigui realitzat per una empresa social o una fundació que ajudi a inserir persones al món del treball, cosa que a més afavoriria tant al comerç com a persones més desafavorides.

Una nova mirada, a tall d’exemple, de com s’han de crear els serveis, a partir d’ara, a les institucions públiques. Una nova mirada que treballem, amb un equip nou, jove i renovat, preparant la ciutat d’Amposta per a tenir una ciutat de futur i en futur, el que nosaltres anomenem l’Amposta Magnètica. Treballar per un comerç fort, i impulsar-lo per afrontar els reptes de la societat que canvia constantment serà una de les nostres prioritats.